fredag 3. juni 2011

Hjerte-knekkebrød

Hei! ;-)

Her en dag ville jeg så gjerne lage en ny type knekkebrød! :) Tok alt litt på sparket og derfor er ikke målene 100%, men sann omtrent.

Her er oppskriften:
2 dl grovbakst
2 dl store havregryn
1,5 del solsikkekjerner
2,5 del havremel
5 dl hvetemel
1 pakke tørrgjær
1 ts salt
5 dl vann


Bland sammen alt det tørre og spe inn lunket vann. Gjør dette til du får en fin og fast deig. Sett den på heving på en varm plass i minst 1 time.


Mens jeg ventet lagde jeg meg omelett som var hjerteformet.


Kjevl ut deigen og trykk ut i forskjellige former. Disse skal først stekes på 225 grader i 7 min, deretter på 100 grader til de blir helt sprø. Dette kan være litt vanskelig om du ikke har to ovner, men noen ovner omstiller seg raskt, så da er det ikke noe problem!


Her er mine ferdig knekkebrød og omelett.


Ha en fin dag alle sammen ;-)

3 kommentarer:

  1. For en flott ide! Skal prøves ut, tror ungene hadde synes dette ble stas... takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  2. Så flotte knekkebrød med egg på.
    Kanskje dette må prøves.

    SvarSlett
  3. Denne knekkebrødoppskriften er helt forskjellig fra min, ser jeg. Lurer jammen på om jeg må prøve ut din også, selv om den er mer jobb. Det ser veldig godt ut!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails